dziś jest piąty z siedmiu ostatnich dni. rozmawialiśmy o tej pianistce nie raz. o reszcie dziś zadecydowała książka, umieszczając na mojej drodze utwór i pytanie: czy było coś Bartóka, co lubiłeś?
348/365
[…] czuła, że w jej wnętrzu coś wiruje szybko w poszukiwaniu odpowiedzi.
🪶
Bartók za życia wielokrotnie powtarzał, że fortepian jest równocześnie instrumentem melodycznym i perkusyjnym. Zazwyczaj niewielu ma świadomość jego perkusyjności. Oczywiście jeśli zajrzy się do jego wnętrza, oczom ukażą się młoteczki wydobywające uderzeniami dźwięki z niezrównaną precyzją i wtedy perkusyjność fortepianu nie ulega już żadnej wątpliwości. Łatwo o tym jednak zapomnieć, kiedy patrzy się jedynie na klawiaturę. Ten utwór, który jako pierwszy pokazał, że Bartók traktował fortepian jako instrument perkusyjny, doskonale uświadamia słuchaczom, że w grze chodzi o uderzenia.
[…]
czuł radość podobną temu, co czuje się, uderzając w bęben. Drżenie dźwięków w całym ciele, dające przyjemne rytmiczne uczucie – ta fundamentalna radość, która zabarwia ludzkie ciało. Bębny są instrumentami, które występowały od starożytności w każdym miejscu, w każdej społeczności. Masaru zauważył, że w tym znaczeniu fortepian jest przedłużeniem bębnów.
[…]
Dźwięki Bartóka są jak niewygładzone, grube drewniane bale. Nie są lakierowane ani wykończone, ale prezentują naturalne piękno drewna.
[…]
Drżenia docierają na dno żołądka, wewnątrz lasu. Uderzenia serca, rytm bębnów. Rytm życia, uczuć, przyjaźni. Uderzać, uderzać… Uderzać młoteczkami palców w drewno. W trakcie uderzania wpada się w trans.
🪶
[…] nadal gdzieś pozostanie jego zapach, dotyk, kwintesencja.
Riku Onda, Pszczoły i grom w oddali,
przeł. Katarzyna Sonnenberg-Musiał,
Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2020.
🪶 🪶 🪶
Béla Bartók, Sonata fortepianowa, sz. 80,
Martha Argerich* (fortepian).
___________
* wspaniały film o Niej (reż. Stéphanie Argerich, Martha Argerich's intimate portrait: Bloody Daughter) znalazł mnie wczoraj, przez przypadek? wiedziałeś, Biały Kruku, że mówiła sześcioma językami?
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz