wpis przeniesiony 3.04.2019.
(oryginał z zawieszkami)
Juula uwielbiam. Inspiracji potrzebowałam. Nowego rozdania poszukuję. Bo w przyszłym tygodniu… nowi studenci…nowa ja? Tak, nowa ja! Marzy mi się wspólne budowanie nie tylko tego, co wymierne, mierzalne, podlegające obiektywnej ocenie. Już jestem ciekawa, z jakim osłem w sobie rozstanę się podczas nadchodzącego roku akademickiego.
[…] ogólnie rzecz biorąc, szkoła po prostu boli.
*
Kiedy uczeń ma pięciu czy sześciu różnych nauczycieli i wśród nich trafi się jeden osioł, to nic się nie stanie, ponieważ każdy w końcu musi się nauczyć, jak dawać sobie radę z osłami. To jest, jeśli tak można powiedzieć, pozytywny skutek uboczny szkoły. A poza tym każdy z jest pod jakimś tam względem osłem.
*
Co jakiś czas trzeba spojrzeć na rzeczy z nowej perspektywy.
*
Rozwój osobowości zawodowej to ciągły proces, w czasie którego odkrywamy skostniałe wzorce naszego myślenia i postępowania i pracujemy nad tym, co nie pozwala rozwinąć pełni naszego potencjału i zaangażowania.
*
[…] problemy osobiste bardzo wielu ludzi wynikają z tego, iż nie potrafią powiedzieć „tak”, kiedy myślą „tak”, ani powiedzieć „nie”, kiedy myślą „nie”. Dzieci posiadają tę umiejętność, ale z biegiem czasu, niestety, są jej skutecznie oduczane.
*
Jest nieskończona liczba możliwości działania. Jeśli tylko się chce, można w zasadzie zrobić wszystko.
*
[…] niech każdy rodzic spyta siebie: czy chcę mieć dziecko posłuszne czy zdrowe psychicznie? Obu tych rzeczy nie można mieć naraz.
*
W istocie każdy, kto przebywa z dziećmi, mimowolnie je wychowuje. Można spędzić z dzieckiem tylko pięć minut i przekazać mu pewien wzór zachowania, co może mieć skutek wychowawczy niezależnie od tego, czy padną przy tym jakieś słowa, czy nie.
*
Poczucie własnej wartości składa się więc z dwóch wymiarów: ilościowego, czyli tego, ile o sobie wiem i jak dobrze siebie znam; oraz jakościowego, czyli mojego stosunku do tego, co o sobie wiem, a zatem jak traktuję siebie samego i co o sobie myślę.
*
[…] ludzka godność nie zależy od wieku.
*
Dialog to nic innego, jak wspólne spotkanie, w czasie którego każdy jest ciekawy drugiej strony i tego, co ma ona do powiedzenia. Do takiego dialogu podchodzi się bez uprzedzeń i wyznaczonych z góry celów.
*
Za własny brak zaufania, uczucia i myśli każdy odpowiada samodzielnie.
Jesper Juul, Kryzys szkoły. Co możemy zrobić dla uczniów,
nauczycieli i rodziców?, przeł. Dariusz Syska,
Wydawnictwo MiND, Podkowa Leśna 2014.
(wyróżnienie własne)
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz