czwartek, listopada 12, 2015

1542. Bardzo ważna książka

 wpis przeniesiony 17.03.2019. 
 (oryginał z zawieszkami) 

Droga do tej książki wiodła mnie przez poleconego mi kilka lat temu Teda (poniżej).

Wciąż pozostaje dla mnie ogromną tajemnicą, skąd w człowieku tak niebywała moc do podcinania własnych skrzydeł? Dlaczego z łatwością pozwalamy sobie mieć niedostateczne pojęcie o matematyce, mierne o geografii czy fizyce, a twórczy aspekt naszego życia — jeśli w ogóle się na niego odważymy choć na moment — musi być od razu na ocenę celującą, uzupełniony o tysiące lajków i setki szerów? Co sprawia, że niektórzy z nas mimo wszystko robią swoje?

Ta książka zmusiła mnie do konfrontacji z pomysłem, że bycie twórczym mnie rajcuje i rozwija. Przypomniała mi się Krystyna Janda, która powiedziała, że twórczość porządkuje życie. W tej książce nie ma nic o sprzątaniu, ale podczas czytania każdego fragmentu, człowiek czuje się odświeżony. I nie będę pisać tu, o ilu bliskich mi osobach pomyślałam podczas tej książkowej konsumpcji.

why not?

Pamiętaj, że jesteś tylko nowicjuszem — nawet jeśli uprawiasz tę sztukę od pięćdziesięciu lat. Wszyscy tu jesteśmy tylko nowicjuszami i wszyscy powinniśmy nowicjuszami umrzeć. Dlatego odpuść sobie. Zapomnij o ostatnim projekcie i z otwartym sercem wyrusz szukać następnego.

*

Dlaczego twórczość miałaby cię nie kochać? Przecież przyszła do ciebie, prawda? Przysunęła się bliżej. Wtopiła się w ciebie, prosząc o uwagę i oddanie. Napełniła cię pragnieniem robienia interesujących rzeczy.

*

Zrobione jest lepsze niż dobre.

*

„Nie przechodź zbyt pośpiesznie przez doświadczenia i okoliczności, które mają największą zdolność, by cię przemienić”.
     Nie pozwól, by opuściła cię odwaga w chwili, kiedy sytuacja przestaje być łatwa lub przyjemna.
     Ponieważ to ta chwila?
     Ponieważ to chwila, w której zaczyna być
interesująco.

*

Ciekawość jest prawdą i sposobem twórczego życia. Ciekawość jest alfą i omegą, początkiem i końcem. Ponadto ciekawość jest dostępna dla każdego.

*

Wierzę, że naszą planetę zamieszkują nie tylko zwierzęta, rośliny, bakterie i wirusy, ale również idee. Są one bezcielesnymi, energetycznymi formami życia. Istnieją niezależnie od nas, ale mogą wchodzić z nami w interakcje — choć w dziwny sposób. Idee nie mają wprawdzie ciała, ale mają świadomość i niewątpliwie wolę. Kieruje nimi jeden odruch — chcą zostać zaprezentowane. Może do tego dojść wyłącznie w wyniku współpracy z człowiekiem. Tylko dzięki ludzkim staraniom idea może zostać przeprowadzona ze sfery nieuchwytności w świat rzeczywisty.
     Właśnie dlatego nieustannie krążą wokół nas w poszukiwaniu ludzkiego partnera mającego czas i wolę współpracy. (Mam na myśli
wszelkie idee — artystyczne, naukowe, przemysłowe, handlowe, etyczne, religijne i polityczne). Kiedy idea uzna, że znalazła osobę zdolną przedstawić ją światu, składa jej wizytę.

Elizabeth Gilbert, Wielka magia. Odważ się żyć kreatywnie,
(przeł. Bożena Jóźwiak), Rebis, Poznań 2015.
(wyróżnienie własne)

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz