niedziela, maja 29, 2022

4643. Z oazy (XXIV)

Ostatnia z książek przeczytanych na gigancie. Nie pamiętam, jak na tę opowieść trafiłam. Trochę przez pomyłkę, bo miałam ocho­tę na strofy zamiast akapitów.

Pierwszym wrażeniem było zniechęcenie, które szybciutko ustą­pi­ło zachwytowi, gdy tylko zaskoczyłam, w jak fantastyczny sposób autor wykorzy­stu­je nawiasy, a w dal­szej części przekreślenia — z jednego wierszowanego tworu, w zależności od spo­so­bu czytania, można mieć dwa i każdy z nich zrobi inne wrażenie, wrzucając czło­wie­ka w odmienny stan.

Bawiłam się przy tej lekturze wy­śmie­nicie.

mroźne podmuchy i tak dostają się do nas szczelinami
nad którymi nikt już nie panuje (może zamieszkiwanie
polega na utykaniu zbędnej materii w szpary między
domem a światem
)  […]

*

radzili szczerze (swój najlepiej
pojęty interes to wielka rzecz
swoją drogą) choć głupio
swoją drogą chadzam bez
ich napiętej trosk

*

a może wasz bóg
 
w sześć dni stworzył
tylko (a muszla ślimaka
szyszka sosny liść dębu
moja lewa pierś
sprzed ćwierćwiecza
są dziełem natury
która na szczęście
nie jest osobą)
cierpienie w które
bawił się z synem
i gorszymi dziećmi
do zmroku?
[…] 
pomyślcie o tym czasem
strażnicy miłości
odlegli zaprawdę

*

jest bezbronne więc
biorę je w nawias
i nie oddam nikomu
oto ciało moje

*

jeśli społeczeństwo
 
może być zdecydowane
w pięćdziesięciu
procentach to dlaczego
ja muszę w stu?

*

mój matematyk mówił
że nawiasy są jak czułe
dłonie chroniące słabszych

*

a jeśli ten termin
 
(życie pozagrobowe)
obejmuje wszystko
co poza grobami
(śmiechy seks żal
radości jedzenie sen)
to nieszczęśnicy wierzą
w to co im właśnie umyka
 
warto o tym pamiętać
dużo wcześniej zanim
ten termin nadejdzie

*

przeciekam ci między
palcami od dnia narodzin
i nic nie możemy z tym zrobić

*

plakat krzyczał:
 
prywatyzacja
((niestety część liter
wyblakła na słońcu)
w piwnicach Prokocimia
trudno jednak ukrywać
całe rodziny i beczki
na kapustę) cierpień

*

szukam słów które obiecują
dużo więcej niż mogą mi dać
nieciągłość nieścisłość nieszczelność
niedociągnięcie niedomaganie
a zwłaszcza:
niedokonanie
żeby przebiegle wykraść im
dużo więcej niż obiecują

*

[…]  czuje
strach, jest zupełnie sama
z sobą.

*

dobre dzieje się w ciszy

*

niosę tu pomoc bezdomnym
słowom obcych ludzi
czasem wyrzucam całe
ich życie z pamięci milcząc
każdemu w twarz

*

i dobrze że to wróciło
na swoje miejsce na dobre
(nie odkładajmy siebie
na później
) i na złe

*

boję się wszystkich
mówiących w imieniu
[…]
nie ma o mnie żadnej partii
ani związku zawodowego

*

czy o tym o czym można mówić
naprawdę mówić warto

Wit Szostak, Szczelinami,
Wydawnictwo Powergraph, Warszawa 2022.
(wyróżnienie własne)

co czuje ukrywa w milczeniu
wie że płacz nie pomoże
[…]
nie powie bo nikt nie uwierzy
nie pierwszy raz czuje pustkę
bardziej niż inni w domu.

*

(po kilku latach udawania
dorosłej widzę już że
nie jestem w tym sama)

*

[…]  chce zawrócić,
lecz nie wie, że jej opowieść już trwa
i nie można jej przerwać, że dziewczynka
musi odnaleźć czółno, rusza dalej, cichną
wojenne pieśni.

*

agresja jest o słabości
gniew jest o bezradności
wrzask o bezsilności

*

i wpuszczam sobie w żyły
dawki cudzych wierszy
i czekam aż się rozejdą
po kościach i narządach

*

samo pytanie więcej mówi o nas
niż jakakolwiek odpowiedź

(tamże)

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz