czwartek, stycznia 12, 2023

4892. Niemoc pod włos obłaskawiana

Dzisiaj nie jest niedziela, więc nie będzie o literkach per se, lecz o pomyśle, który zna­la­złam we wspaniałej książce, który prawie natychmiast chciałam na so­bie prze­te­stować.

Ponieważ przedwczoraj przyszła świeżutka książka Amy, postanowiłam wybrać ilu­stra­cję na chybił trafił i spędzić z nią czterdzieści pięć mi­nut jednym ciągiem. Nie zdziwiło mnie wcale, że los podsunął mi pod nos jedyną w całym au­tor­skim wy­bo­rze, która ma kudłaty wymiar. I… I wszystko, choć zastygłe na kartce papieru, za­czę­ło się ru­szać i opowiadać historię, w którą z przyjemnością się zanurzyłam. Leczyli mnie — i pani, i piesek, i wiatr, a książka Amy stała się księgą opowieści, nastrojów, mocy i nadziei, ale o tym w niedzielę.

Każdy, kto zapisuje się na zajęcia z [Jennifer]  Roberts, otrzymuje zadanie – zawsze to samo […]:  należy wybrać jedno dzieło spośród obrazów i rzeźb wy­sta­wio­nych w miejscowych muzeach i wpatrywać się w nie przez trzy godziny bez przerwy. Nie wolno w tym czasie zaglądać do poczty elek­tro­nicz­nej i me­diów społecznościowych. Ani wyskakiwać do Star­buck­sa. (Roberts do­pusz­cza wizyty w toalecie, ale niechętnie).

O wiele za łatwo jest wmówić sobie, że spędziwszy kilka sekund, patrząc na obraz, naprawdę się go widziało.

*

Roberts chce, żeby jej studenci doświadczyli na własnej skórze, jak za­ska­ku­ją­co koszmarne wrażenie towarzyszy utknięciu w jednym miejscu bez moż­li­wo­ści wymuszenia szybszego obrotu spraw, a także dlaczego warto prze­wal­czyć te uczucia, żeby odkryć, co leży po drugiej stronie.

*

Nagrodą za rezygnację z fantazji o kontrolowaniu tempa rzeczywistości jest osiągnięcie, nareszcie, rzeczywistego poczucia kontaktu z tą rzeczy­wi­sto­ścią. Czy też, że ujmę to w ten sposób, możliwość porządnego zabrania się do życia.

Oliver Burkeman, Cztery tysiące tygodni,
przeł. Michał Jóźwiak, Insignis Media, Kraków 2022.
(wyróżnienie własne)

*  *  *


Amy Mindell, Nature Dreams. 125 Art Figures
Using Flowers and Other Pieces of Nature
,
Kindle Direct Publishing, Seattle (WA) 2022.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz